Kruisvuurspel
Reacties van onze community op dit bord.
Abonneer
0 Reacties
Vind je dit een mooi knikkerbord? Voeg hem toe aan je favorieten!
Het Kruisvuurspel is een spel dat geproduceerd werd door de bekende Nederlandse speelgoedfabrikant HOMAS te Assen. Het HOMAS logo is te vinden midden op het ronde houten podiumpje met de spijkertjes, centraal op het speelbord (“HOMAS Spelen wettig gedeponeerd”). De eerste uitvoeringen van dit spel dateren van net voor de Tweede Wereldoorlog. Dit spel, vervaardigd rond 1955, werd geleverd met één stalen knikker, 16 pionnen in 4 verschillende kleuren en een dobbelsteen. Het spel kan met maximaal 4 spelers gespeeld worden. Elke speler beschikt over 4 pionnen, knikkers en een op het bord bevestigd schietmechaniek waarvan de “loop” naar links en rechts kan worden bewogen. Het gehele spel is van hout vervaardigd. De ronde schijven aan de uiteinden van de vier pilaren die loodrecht op de zijkanten van het spel staan en het ronde houten podiumpje in het midden zorgen er voor dat de afgeschoten knikker in het vak van de tegenstander kan ketsen.
Het spel werkt als volgt: iedere speler plaatst zijn of haar 4 pionnen op de achterste rij zwarte stippen. Het aantal ogen gegooid met de dobbelsteen is het aantal keren dat men mag schieten. Het doel is, uiteraard, de pionnen van de andere speler omver te schieten. Wordt een pion omver geschoten, dan wordt deze van het veld afgenomen. Na een beurt moet men een van zijn of haar pionnen een stap naar voren zetten, na een volgende beurt de volgende pion, etc. Wanneer een speler met een pion de middelste stip vooraan heeft bereikt, neemt hij deze na zijn beurt weg. Deze pion is dan binnen en elke pion binnen levert een score van 10 punten op. Winnaar is degene met de meeste punten. Een variant is dat de speler die het eerst het ronde podiumpje in het midden weet te bereiken, zonder in het kruisvuur terecht te komen, de winnaar is.
Een ietwat latere versie van het Kruisvuurspel is het Zeeroverspel van Homas, daterend uit de jaren 1950 (foto: parelsbreda.nl). De illustraties op het speelveld zijn een stuk fraaier, maar verder is het min of meer gelijk aan de oudere versie. Hier gaat de strijd tussen 4 groepen zeerovers, te weten de Geuzen, de Piraten, de Boekaniers en de Kapers. Vanuit de vier windstreken vertrekken de driemasters vanuit hun thuishaven voor een gevaarlijke tocht naar het schateiland. De spelregels zijn gelijk aan die van het Kruisvuurspel.