Formaat
1cm x 6cm x 35.5cm
(Hoogte x Breedte x Lengte)
Favorieten

Vind je dit een mooi knikkerbord? Voeg hem toe aan je favorieten!

Der Kugeltanz

Der Kugeltanz is een behendigheidsspel (Geschicklichkeitsspiel) dat weliswaar uitblinkt in eenvoud, maar des te moeilijker is om succesvol te spelen. Bovendien wordt er met dit spel voor de verandering eens om geld gespeeld! Aan de onderkant bevindt zich een ronde, rode houten knop waarmee de speler de route van het metalen kogeltje kan manipuleren.  Aan de onderkant, bovenaan in het midden zit een iets grotere kopspijker die het mogelijk maakt om beter te kunnen balanceren met het spel. Je legt de knikker  bij aanvang in het nest bestaande uit de vier kopspijkertjes die samen een halve maan vormen. Vervolgens probeer je de kogel langs de 5 sluizen te sturen zonder dat deze in een van de knikkerpotjes links en rechts op het speelveld valt. De kleuren van de potjes, respectievelijk geel, roze, wit, bruin en lila, vertegenwoordigen verschillende boetes. Haalt men zonder misstappen het bovenste gedeelte met twee gele potjes en 5 rode, dan levert dat geld op. Er kan ook gestart worden met 2 kogeltjes, maar dan vanaf de blauwe startstippen onder aan het spel. Met één kogel is het al een hele kunst om het spel tot een goed einde te brengen, maar met twee kogels moet je een knikkerkunstenaar zijn.

De spelregels staan in het Duits uitgelegd op de voorkant van het doosje waar het spel in hoort:

Der Kugeltanz, Geschiklichkeitsspiel für Jung und Alt.

Spielregel: Einsatz à Person 10 Pfg. (10 Pfennig vergelijkbaar met ongeveer 10 eurocent)

 Der Spieler legt eine Kugel in das Nest, bezeichnet durch 4 Rundknöpfe. Durch balanzieren am Griff muss die Kugel durch alle 5 Schleusen in einer der beiden hellgelben Kugelfänger gebracht werden. Ist dies gelungen, so erhält der Sp[ieler 10 Pfg. aus der Kasse, bei Hereinlaufen in einen der 5 roten Kügelfänger 5 Pfg. Sollte aber die Kugel nicht einwandfrei durchgelaufen sein, sondern in einen Kugelfänger der ersten gelben Schleuse gefallen sein, so muss der Spieler 5 Pfg. in die Kasse zahlen, Rosa fänger 4 Pfg., weiss 3 Pfg., braun 2 Pfg., lila 1 Pfg> Sobald die Kugel in irgendeinen Fänger gelaufen ist, wird der Spieler abgelöst.

Bringt der Spieler die beiden Kugeln nach Aufstellen auf die blauen Punkte durch die Schleuse in die beiden hellgelben Kugelfänger, d.h. beide Kugeln müssen in Bewegung sein, so bekommt er den gesamten Einsatz und das Spiel ist aus.

Wird aber nur eine Kugel in den Gelbfänger gebracht und die zweite in rot, so erhält der Spieler für Gelbfänger 20 Pfg. und für rot 10 Pfg., für beide Kugeln in rot 20 Pfg. und der Nächste spielt weiter. Natürlich muss auch hier das Strafgeld für jede Kugel, die vorher in einen Kugelfänger der Schleusen gefallen ist, gezahlt werden.

                                                                                                             K. Sturm

Of K. Sturm de bedenker van het spel is of de fabrikant is mij niet duidelijk. Onder de tekst met de spelregels staat nog: “Druck Fr. Jumpertz K.G. D’dorf (Dusseldorf); of het hier enkel de drukker van de tekst betreft of misschien ook de fabrikant durf ik niet te beweren.

Reacties van onze community op dit bord.
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Translate Site >>>
0
Wil je iets kwijt over dit bord? Laat een reactie achter!x