Formaat
6.8cm x 25.5cm x 25.5cm
(Hoogte x Breedte x Lengte)
Favorieten

Vind je dit een mooi knikkerbord? Voeg hem toe aan je favorieten!

Drezil

Dit spel met de naam “Drezil” is een variant van het soort knikkerborden waarbij de knikkers/kogels worden weggeschoten met een tol om zo mogelijk in de knikkerpotjes te belanden. Bij dit spel, waar 2 tot 4 spelers tegen elkaar strijden, worden de knikkers/kogels met een metalen hendel (slingerarm) op het speelbord geschoten. Een speler geeft eerst een draai aan het bord en als dat tot stilstand is gekomen probeert hij zijn kogel in een van de drie potjes recht tegenover hem te mikken. De waarde van de 12 potjes staat vermeld op de binnenring. Over de spelregels staat hieronder meer informatie.

Op de deksel van de bijbehorende doos staat het spel afgebeeld met daarboven de tekst “Glücks- u. Geschichlichkeits Spiel” (geluks- en behendigheidsspel). Onder de afbeelding staat “für Kinder und Erwachsene” (voor kinderen en volwassenen). In kleine letters op de groene rand onderaan staat het volgende: “RAU & SOHN (H. Niescheri, Dresden)”. Dit zou kunnen verwijzen naar de fabrikant van het spel maar hier heb ik nog geen bewijs voor kunnen vinden. Onder de naam van het spel staat de afkorting “D.R.G.M.”, die staat voor Deutsches Reichs-GebrauchsMuster, een aanduiding op Duitse gebruiksvoorwerpen, waarvan de aanvrager volgens de wet van 1 juni 1891 het alleen-fabricagerecht bezit.

Op het roze vel aan de binnenkant van de deksel staan de spelregels:

Spielregel.

Erst die Scheibe drehen, dann die Kugel schleudern (slingeren).

Drei Löcher, welche nach dem Drehen der Scheibe gegenüber der Feder (springveer = werphendel) des Spielers stehengeblieben sind, repräsentieren die Gewinnchancen.

Die Nummern dieser Gewinnchancen müssen von dem Spieler vor dem erstenmal Abschleudern der Kugel laut gemeldet werden.

Ein Treffer in diese Löcher zählt gut, in alle übrigen neun aber als schlechte, oder wie man beim Billardspiel sagt, “ver”.

Man zähle so wie bei Berechnung des Billardspiels, die guten Treffer von hundert an abwärts, die “ver” aber aufwärts.

Wer zuerst herunter ist, zählt wieder nach oben, er hat dann “gute”. Das Spiel ist zu Ende, wenn eine Partei soviel gute Nummern hat als die andere Partei “schlechte”. Gewinnberechnung nach Verhältnis der Zahlen genau wie üblich beim Billardspiel. Jeder Spieler kann dreimal hintereinander spielen.

Een speler draait dus eerst de schijf rond om vervolgens de nummers van de drie tegenoverliggende potjes te benoemen. Schiet hij een kogel in één van deze benoemde 3 potjes, dan telt die als goed (een “gute”) en trekt hij die score af van 100. Komt een kogel in een ander dan de drie door de speler benoemde potjes dan telt die als slecht (een “Schlechte”) en telt hij die score op bij 100. Iedere speler mag per beurt 3 kogels afschieten. Wie het eerst beneden is (bij of onder 0) telt weer terug naar boven (naar de 100). Het staat spelers vrij om de regels naar eigen keuze aan te passen.

In het midden van het houten plateau staan 2 metalen beugeltjes met in het midden een ronde opening waar de gepunte as van het bord in past en waar deze op draait. Het bord is geheel van hout met als versiering een rand van koperbeslag. Ik zou graag meer informatie willen hebben over de periode waarin het is geproduceerd. Ik vermoed dat het dateert van voor 1960 en mogelijk zelfs van voor 1940, maar bewijs hiervoor heb ik niet. De naam “Drezil” brengt me ook al niet verder.

 

 

 

Reacties van onze community op dit bord.
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Translate Site >>>
0
Wil je iets kwijt over dit bord? Laat een reactie achter!x